Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Thursday 29 March 2012

FISABILILLAH atau FISABILISY SYAITAN?


Rasulullah pernah ditanya, apakah yang dimaksudkan dengan pekerjaan yang terbaik.  Dan Baginda menjawab, “Pekerjaan yang terbaik adalah usaha yang dilakukan seseorang dengan tangannya sendiri dan semua jual beli yang dianggap baik (diredai).”  (Riwayat Ahmad, Baihaqi dan lain-lain.)

Pesanan Rasulullah sudah jelas dan nyata.  Setiap usaha yang dilakukan dengan penuh ikhlas, tanpa melanggar batasan agama dan syarak, dengan disertai niat yang baik: maka akan memberikan keberkatan yang tersendiri.

Bekerja juga dianggap suatu ibadah yang akan memberikan ganjaran.  Pernah suatu ketika, semasa Rasulullah duduk bersama para sahabat, melintas  seorang lelaki yang gagah yang sedang dalam perjalanan untuk bekerja.  Kata sahabat, “Kasihan orang ini, andainya tubuh muda  dan gagah ini digunakan untuk fisabilillah, alangkah baiknya.”

Mendengar kata  sahabat, Rasulullah cepat-cepat membetulkan kata-kata itu.
“Jangan kamu berkata begitu.  Sebab jika dia keluar dari rumah untuk bekerja bagi menyara  anaknya yang masih kecil, maka dia telah berusaha fisabilillah.  Jika dia berusaha untuk diri sendiri agar tidak meminta-minta daripada orang lain, itu pun fisabilillah.  Tetapi jika dia bekerja untuk menunjuk-nunjuk apa-apa yang dimiliki atau bermegah-megah, maka itu fisabilisy syaitan ( atau kerana mengikut jalan syaitan!)

( Riwayat Thabrani )

Sumber: majalah nur mac ’08.

No comments:

Post a Comment