Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Saturday 14 April 2012

ILMU TAJWID...


Pengertian tajwid adalah mengeluarkan huruf-huruf hijaiyyah daripada mahrajnya (tempat keluar) dan diberikan hak (yakni sifat-sifat asal yang terdapat pada huruf hijaiyyah) serta mustahaknya (yakni sifat-sifat mendatang yang terdapat pada huruf-huruf hijaiyyah.)

Di dalam Kitab Manhalul ‘Irfan disebut Iman Syafi’i menamakan orang yang membaca al-Quran tanpa mengikut kaedah-kaedah ilmu tajwid sebagai orang fasiq.

Ayuh kita mulakan belajar sedikit-sedikit ilmu tajwid agar kita dapat membaca al-Quran dengan baik....selain dari menyahut pesanan Rasulullah saw, al-Quran juga akan memberi manafaat kepada pembacanya di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment