Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Saturday 11 February 2012

KEHEBATAN NAMA-NAMA ALLAH...


MALIKUL MULK                                                                                                        
      (MAHA MENGUASAI KERAJAAN  ABADI)- 
NAMA INDAH ALLAH YANG KE 84.

Surah  at-Taghabun ayat 1, (64.1) maksudnya:
“ Apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang di bumi sentiasa bertasbih kepada Allah; milik-Nya semua kerajaan dan bagi-Nya (pula) segala puji dan Dialah Maha Kuasa atas segala sesuatu. ”

Nama ini menunjukkan bahawa Allah adalah pemilik kekuasaan iaitu yang menguasai segala sesuatu dan yang mengatur di dalamnya tanpa ada had yang dapat menghalangnya.

Al Mulk (kekuasaan) itu kembali kepada 3 perkara:

  • Ditetapkan sifat kekuasaan bagi-Nya yang merupakan sifat-Nya yang agung. 
  • Semua   makhluk, baik raja maupun hamba, sentiasa memerlukan kepada-Nya dan meminta kepada-Nya segala hal yang mereka perlukan. 
  • Segala yang diatur pasti terlaksana.  Dia mentakdirkan bagi makhluk-makhluk apa yang dia kehendaki dan menghukum setiap yang Dia inginkan.  Tidak ada yang dapat menolak takdir-Nya, tidak ada yang mampu mengalahkan hukum-Nya.

Kisah hikmat:

Kerajaan Nabi Sulaiman a.s. pernah mengalami musim kering yang begitu panjang.  Lama sudah hujan tidak turun membasahi bumi.  Nabi Sulaiman a.s. mula didatangi umatnya untuk bantuan dan bermohon kepada Allah swt agar menurunkan hujan untuk membasahi kawasan mereka.  Nabi Sulaiman a.s. kemudian memerintahkan satu rombongan besar pengikutnya yang terdiri daripada bangsa jin dan manusia berkumpul di kawasan lapang untuk berdoa memohon kepada Allah swt agar musim kering segera berakhir dan hujan turun segera.

Sesampainya mereka di situ, Nabi Sulaiman a.s. melihat seekor semut kecil berada di atas seketul batu.  Semut itu terbaring kepanasan dan kehausan.  Nabi Sulaiman a.s. terdengar Sang Semut mula berdoa memohon kepada Allah swt “ Ya Allah, pemilik segala khazanah! Aku berhajat sepenuhnya kepada-Mu, aku berhajat akan air-Mu, tanpa air-Mu ya Allah, aku akan  kehausan dan kami semua kekeringan.  Ya Allah, aku berhajat sepenuhnya pada-Mu akan air-Mu.  Kabulkanlah permohonanku,” doa Sang Semua kepada Allah swt.

Mendengar doa Sang Semut, maka Nabi Sulaiman a.s. kemudian memerintahkan seluruh jin dan manusia untuk segera kembali pulang ke kerajaan masing-masing sambil berkata kepada mereka, “ Marilah segera pulang, sebentar Allah swt akan menurunkan hujan-Nya kepada kalian.  Allah swt telah mengkabulkan permohonan seekor semut.” 

Kemudian Nabi Sulaiman a.s. dan rombongannya pulang kembali ke kerajaan masing-masing.

Inilah bukti  kehebatan Allah yang 
Maha Menguasai seluruh kerajaan.

Menyingkap kehebatan nama-nama Allah - Telaga Biru.

No comments:

Post a Comment