Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Saturday 4 February 2012

SOLAT SUNAT WUDUK..



HUKUM SOLAT SUNAT WUDUK. 

Solat sunat yang dilakukan selepas mengambil wuduk adalah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat digalakkan.  Ia boleh dilakukan bila-bila masa sahaja sama ada pada waktu siang atau malam, malah waktu-waktu yang diharamkan.  Solat ini dilakukan selepas seseorang itu berwuduk.


WAKTU MENGERJAKAN SOLAT SUNAT WUDUK.

Dilaporkan Abu Buraidah r.a. menceritakan bahawa: maksudnya;    “Suatu hari selepas Rasulullah saw mengerjakan solat Subuh, Baginda memanggil Bilal dan berkata: ‘ Wahai Bilal, bagaimana kamu mendahului saya masuk ke syurga?’  Setiap kali saya memasuki syurga, pasti saya mendengar hentakan sandalmu di hadapanku.  Saya masuk ke dalam syurga semalam dan saya mendengar hentakan sandalmu di hadapanku...’ 

Lalu Bilal berkata: ‘ Ya  Rasulullah, setiap kali azan saya pasti menunaikan solat dia rakaat.  Dan apabila  berhadas, saya segera berwuduk.  Dan saya merasakan perlu untuk mengerjakan dua rakaat (sebagai tanda syukur) ke atas Allah ( yang menghilangkan kekotoran dan memberikan kebersihan).’ 
Lalu Baginda bersabda: ‘ Jadi dengan kedua-dua amalan inilah (kamu masuk syurga).’
(Riwayat al-Tirmizi daripada Abu Buraidah) 


Al-Hafiz Ibn Hajar menjelaskan bahawa hadis ini menunjukkan setiap hadas hendaklah disusuli dengan wuduk dan setiap wuduk hendaklah diikuti dengan solat sunat. Oleh itu, solat sunat wuduk ini boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja selepas berwuduk.
(Rujuk Fathul Bari, Ibn Hajar)

Ibn Taimiyah juga berpendapat solat sunat wuduk ini boleh dilakukan bila-bila masa sahaja termasuk pada waktu-waktu yang diharamkan solat sunat lain.

No comments:

Post a Comment