Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Thursday 1 March 2012

BACALAH BISMILLAH...


Abdullah bin Jabir menceritakan bahawa dia mendengar Rasulullah saw berkata,  apabila seorang membaca Bismillah ketika hendak masuk ke rumah dan ketika hendak menjamah makanan, maka syaitan akan berkata pada kawan-kawannya, “  Malam ini adalah tempat untuk kalian bermalam dan tiada juga makan malam.”
Kata Rasulullah saw lagi, apabila seseorang tidak membaca Bismillah ketika hendak masuk ke rumahnya, maka syaitan akan berkata pada kawan-kawannya, “Malam ini kalian akan mendapat tempat bermalam.”
Sambung Rasulullah saw apabila seseorang tidak menyebut Bismillah ketika hendak malan, syaitan akan berkata kepada kawan-kawannya, “ Sekarang kamu dapat tempat serta makan malam.” (HR Muslim)
Sumber: AN NUR Feb 2008

No comments:

Post a Comment