Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Wednesday 23 May 2012

ISTIMEWA KAUM WANITA....


Kelebihan khusus yang diberi Allah swt kepada wanita

v Syurga bagi seseorang anak berada di bawah tapak kaki wanita (ibu).

v Seorang ibu lebih utama ditaati oleh anak berbanding dengan ayah.

v Mulut ibu lebih ‘masin’ daripada mulut ayah – doanya untuk anak-anaknya lebih makbul kerana, menurut Rasulullah saw, ibu lebih penyayang daripada ayah dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.

v Wanita berhak mendapat layanan penuh ihsan daripada ahli keluarganya.  Kalau  seorang ayah bawa pulang sesuatu  untuk anak-anaknya, Nabi saw menyarankan pemberian kepada anak perempuan.  Allah swt  juga menjanjikan syurga kepada ayah atau adik-beradik lelaki yang bersikap ihsan dalam pergaulan dengan anak perempuan atau adik-beradik perempuannya serta mendidik mereka dengan penuh rasa  taqwa serta sikap bertanggungjawab.  Dalam satu hadis riwayat Aisyay r.a., Nabi saw bersabda bahawa ibu bapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia buat baik kepada mereka,  anak-anak itu akan menjadi penghalang bajinya daripada api neraka.

v Rasulullah saw memberi  jaminan kepada isteri yang solat lima waktu, puasa di bulanan Ramadhan, memeliha kehormatannya dan taat kepada suaminya, akan dipersilakan masuk ke syurga dari mana-mana pintu yang dikehendaki.

v Seorang ibu yang tidak tidur semalaman kerana menjaga anaknya yang sakit akan diberi pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah swt.

No comments:

Post a Comment