Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Saturday 19 January 2013

SOLAT...DAN PESANAN DARI ABU HURAIRAH


SESIAPA  yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (daripada segala perkara yang menyusahkannya.)  Dan memberi rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.  Dan sesiapa berserah diri kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya.  Sesungguhnya Allah melakukan perkara  yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah menentukan tiap-tiap sesuatu.”  Surah a’ Talaq 2-3. 
Pesanan solat Abu Hurairah...
Abu Hurairah adalah seorang sahabat yang kuat menghafal dan banyak meriwayatkan hadis.  Beliau meninggal dunia pada tahun ke 57 Hijrah.
Beliau telah meriwayatkan, katanya: “Solat adalah mendekatkan diri kepada Allah s..w.t.  Perumpamaan solat adalah bagaikan seorang lelaki yang ingin menghadapi seorang imam, maka dia membawa hadiah untuknya.

“Wahai hamba, jika engkau sedang mendirikan solat, maka sesungguhnya engkau berada pada kedudukan yang sangat agung, engkau sedang menghadap Allah s.w.t. dengan bermunajat dan mengharapkan keredhaan-Nya. Engkau benar-benar sedang berdiri di hadapan Tuhan Yang Maha Pengasih.

“Dia mendengar perkataan, melihat amal perbuatan dan mengetahui semua yang mengganggu hati.  Oleh sebab itu, menghadaplah kepada Allah s.w.t. dengan hati dan jasad, lalu tumpukan pandangan  mata supaya dapat melakukan solat  dengan kusyuk, atau turunkan sedikit pandangan mata, kerana pandangan mata dapat melupakan hati.

“Janganlah memalingkan pandangan, dan jangan pula menggerakkan tangan, kaki dan juga anggota badan yang lain hingga selesai mengerjakan solat.  Bergembiralah orang yang dapat melakukan solat seperti itu, tiada kekuatan dan kemampuan kecuali hanya dari Allah s.w.t.”                                                  

No comments:

Post a Comment