Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Saturday 2 February 2013

KISAH JIBRIL AMAT MENCUBURUI UMAT NABI MUHAMMAD S.A.W.



Jibril pernah berkata kepada Rasulullah saw bagaimana ia sangat mencemburui umat-umat Baginda saw di atas keistimewaan yang telah diberikan oleh Allah swt  kepada mereka di atas sebab-sebab berikut:
1.    Umat-umat Baginda saw dapat solat berjemaah serta diberi ganjaran pahala gandaan 25 darjat. Ganjaran ini tidak diberikan kepada malaikat.

2.    Umat-umat Baginda saw, apabila menghadiri majlis-majlis ilmu, diberi  rahmat oleh Allah swt. Ini tidak dapat dinikmati oleh malaikat.

3.    Umat-umat Baginda saw dapat menziarahi orang-orang sakit.  Ganjarannya amat besar sekali dianugerah Allah swt

4.    Umat-umat Baginda saw berpeluang menziarahi orang-orang fakir miskin dan juga anak-anak yatim piatu. Dengan pengusap kepala anak-anak yatim piatu sahaja, begitu besar pahala yang dikurniakan Allah swt. Para malaikat tidak mendapat ganjaran sedemikian.

5.    Apabila umat-umat Baginda saw apabila menziarahi kematian dan mengiringi jenazah hingga dikebumikan, Allah swt memberikan pahala yang begitu besar seolah-olah bersedekah  emas sebesar gunung Uhud.  Malaikat tidak mendapat ganjaran sedemikian.

6.    Apabila umat-umat Baginda saw, apabila  menyatupadukan orang-orang yang bermusuhan, Allah swt memberikan pahala. Para-para malaikat tidak berpeluang mendapat pahala sedemikian.

7.    Apabila umat-umat Baginda saw menjalinkan perhubungan yang baik dengan jiran-jirannya, Allah swt kurniakan pahala. Ini juga tidak dapat dinikmati oleh Jibril.

Maka di atas alasan-alasan di atas, Jibril sungguh-sungguh mencemburui umat-umat Nabi Muhammad saw dengan begitu banyak pahala-pahala yang dianugerahkan oleh Allah swt.  Kalaulah umat-umat Baginda  saw mengetahui akan fadhilat-fadhilat yang dikurniakan Allah swt,  maka sudah tentu mereka akan berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan.



(Ustaz Husin – (8/7/12)
 HELWA Al-Munir Jalan Simbang, Taman Perling, Johor Bahru.

No comments:

Post a Comment