Seorang penyair Farsi pernah bermadah:

‘ Tidak semestinya dengan memandang (wajah) sahaja cinta terbentuk. Kadangkala khazanah cinta terbentuk dengan perkataan.’

Sebagaimana lahirnya cinta kita kepada Allah swt dan Rasulullah saw.
Kisah cinta Rabiatul Adawiyah kepada Rabbnya, menolak pinangan kerana cintanya hanyalah untuk YANG SATU...dan cintanya Bilal bin Rabbah kepada Rasulullah saw. Wafatnya Baginda, Bilal tidak lagi dapat melaungkan ‘azan kerana terlalu sedih mengingati Baginda. Kisah cinta sejati yang lahirnya dari sekeping daging yang suci, itulah............HATI........yang banyak berkata-kata...

Friday 22 February 2013

TEMANI IBU KETIKA SAKIT....

       Rebutlah gedung pahala menjaga ibu ketika sakit.
 
Menjaga ibu bapa yang sakit adalah peluang besar yang Allah swt kurniakan kepada si anak; seolah-olah Allah swt membuka gedung pahala dan menutup pintu keburukan dari kita.
 
Panduan bagi seorang anak yang ingin menjaga ibunya yang sedang sakit:
 
•    Adanya anak-anak di sisi ibu yang sakit amat penting. Anak-anak boleh bergilir-gilir jika ingin menyempurnakan tugas yang lain.  Apabila menjaga ibu, pastikan tangan kita sentiasa menyentuh dan membelainya, mengurut lembut tubuh badannya dan mendakap ibu.  Paling penting, jangan membiarkan ibu sendirian.

•    Prihatinlah dengan soal rawatan ibu, jadual untuk memakan ubat dan apa jua yang berkaitan dengan kesihatannya.
 
•    Wujudkan suasana yang kondusif pada ibu yang sakit, dari segi kebersihan diri, tempat tidur, pakaian dan lain-lain lagi.

•    Beri semangat dan keceriaan kepadanya melalui kata-kata dan tingkah laku yang terpuji selaku anak.

•    Pastikan ibadah fardhu seperti solat dapat dilaksanakan oleh ibu yang sakit pada kadar yang termampu.  Ambilkan wudhuknya dan bantu ibu untuk menunaikan solat.

•    Suntik ketenangan pada jiwa ibu dengan memperdengarkan alunan al-Quran di telinganya, sama ada ayat-ayat tersebut di baca oleh anak-anak atau dengan menggunakan kaset al-Quran.

•    Prihatin dengan keperluan itu.  Sebaiknya, keperluan ibu dipenuhi sebelum diminta seperti makan minum, persiapan diri dan sebagainya.
 



Sumber: anis mei’11

 
p/s:  Kepada sesiapa yang masih ada ibu, terutama yang sedang meniti usia tua, jagalah ibu sebaik mungkin. Jaga tutur kata dan perbuatan agar ibu tidak rasa kecewa dan sensitive. Kelak jangan sampai timbul rasa kesal apabila ibu meninggalkan kita nanti.

1 comment: